Jiran Tetangga

Thursday, July 25, 2013

Aku rasa DEJA-VU


Assalamualaikum.
Nampak tajuk entry macam urban.Aku rasa dejavu.Nasib baik bukan dejamos yang owner kek lapis sarawak tu.Orang kata perniagaan kek beliau sedap.Betul ke?Aku tak pernah rasa kek lapis beliau sebab perut aku sendiri dah berlapis.
Atau nasib baik bukan, aku rasa dajal.Nyiahaha!


Orang kata, tak elok percaya dengan dejavu.Ya lah,sama jugak macam karma.Itu kan semua berzaman punya kepercayaan sanskrit.Takut, kalau dipercaya nanti membawa kepada unsur khurafait syaitonnirajim.
Sebagai muslim, paksi yang teguh kan wajiblah qada dan qadar :)
Ewah, ayat dah memancar nur dah sekarang.HAHA.

Tapi tak apalah, aku tetap hati batu kerikil nak guna dejavu.walaupun, hakikatnya aku sendiri tak berapa faham dejavu ni menatang apa.Adakah adik beradik dengan dejamos?
Cuma firasat perasaan dejavu ni muncul pada selasa yang lepas iaitu pada tanggal 23 Julai ketika di sekolah.
Ala, dalah fahaman cap ayamnya dejavu ni macam kau rasa yang kau pernah lalui apa yang tengah kau buat sekarang.Macam, bila kau buat sesuatu,kau terfikir yang ..eh aku macam pernah buat lah semua ni.
Nampak tak penjelasan tahap gred E punya aku kasi.haha.

woahhh! Dah lama gila tak jejak kaki ke sekolah.Selepas dapat result rezeki yang uturn dari langit tu,ada lah sikit sikit update dekat cikgu.Tak lah keseluruhan sebab tak mahu lah nampak riak bebenarkan :D
So, datang sekolah sebab nak ambil sijil STPM.Kalau tak ada sijil STPM,gamaknya idok ler boleh aku nak masuk U.Cepat datang cepat siap.Walaupun hakikatnya tak adalah cepat mana sebab sah sah nanti jumpa cikgu banyak benar tips dia nak bagi dan banyak cerita yang kami nak luahkan.
Rindu :')




Apa yang berkaitnya dengan dejavu adalah, aku datang.aku masuk kelas dan satu detik tu aku perlu berucap depan adik adik junior tingkatan 6 atas dan 6 bawah.Yang aku kira dalam 20 orang lebih,mungkin.Aku berdiri di depan,aku bercakap dan melihat mata mereka sangat fokus.Sangat teruja untuk mendengar.
Hati aku berdetik yang 'ya,aku pernah lalui benda ni dulu.Aku pernah duduk di tempat mereka dan dengar ucapan senior yang dah berjaya.Apa yang aku rasa masa tu sangat sama dan sangat terkesan.Kata kata ketika itu,adalah satu inspirasi'

Sebelum berucap,masa cikgu bagitahu minta bagilah sikit tips dekat adik adik.Mana yang boleh diguna pakai buat pedoman hidup.Walaupun segan,bercakap je lah.Bukan ke cakap cakap kosong ni memang kepakaran aku.heee.
Pokoknya,kenapa berkobar sangat cakap pasal stpm?apa ada dengan sejarah silam kau?
Peduli apa aku.Kau tahu,aku dah lalui banyak benda pahit sepanjang aku belajar di tingkatan 6.sangat memeritkan otak jasad hempedu hati dan limpa.
Sakit.
Jadi,kesakitan tu hilang bila aku kerap mainkan semula kenangan satu tahun setengah tu dekat pemikiran aku dan aku kerap sebut tentang kenangan itu :)
Pahit yang akhirnya berakhir dengan detik manis.

Simple,tak banyak benda aku cakap.Semua berkait dengan pengalaman aku dari mula menapak sampai sekarang.Satu hakikat yang aku luahkan adalah,jujur.Aku buat STPM atas dasar DENDAM dan SAKIT HATI .kalau orang lain buat atas dasar harapan ibu bapa,impian hidup dan nak tebus kesilapan spm..aku pulak buat atas dasar DENDAM KESUMAT .
Makin lama,makin berapi emosi ini.mihmihmih.





Tujuh kawan yang lain,masing masing bercakap atas dasar nasihat dari hati dan pengalaman lampau.
Dan tujuh cerita itu menjadi rangkuman bahawa itu adalah kami :)
Berkongsi atas satu rasa yang sama,berdiri sebagai minoriti kami bergerak susah senang bersama.Bacul lah mereka di luar yang berkata macam mereka sangat mendabik dada.
Hari itu, Shaz kata.. Alhamdulillah.Rezeki itu Allah dah aturkan.Dan kami dapat Universiti Malaya.Dan ,maaf.ianya bukan uitm.
Perit untuk mereka.Dan puas bagi aku.

Terima kasih atas penghinaan yang dulu,terima kasih untuk kata kesat yang dulu.Dan sekarang,aku mahu lihat kau berlari bersama aku atas satu landasan.Siapa yang jatuh dulu aku sediakan tapak.

Falsafah cina tsun zu dalam kitab The art of War ada sebut, kenali dulu musuh kau sebelum kau bermimpi untuk menang di medan perang.
Hari ini, aku kata.Kau main dengan salah orang :)
Salam ramadhan.






Wishlist bulan Ini,
kasut ala boots,handbag dan hairdryer :)
bye.

No comments: