Thursday, November 1, 2012

Restu Ilmu


Penting dan adalah wajib bagi kita untuk mendapatkan restu dalam apa apa perkara.
Semua perkara yang dirancang mesti mendapat restu.
Mungkin perestuan itu dari orang yang berbeza beza.
Sebab aspek tindakan yang diambil itu pun berbeza.

Restu yang paling utama dan mujarab adalah restu daripada maha pencipta.ALLAH S.W.T
tapi, restu ALLAH bergantung kepada restu emak dan ayah.
Kalau mereka merestui kita, insyaALLAH lancarlah hidup.
Tapi, peranan emak dan ayah dikukuhkan lagi dengan pertolongan daripada guru guru yang tak pernah jemu untuk mendidik
Maka, restu daripada guru itu perlu ada dan menjadi perkara asas dalam menentukan redha ilmu yang diajar.
Ada perkaitan yang sangat kukuh antara tiga 'tersayang' ini
ALLAH, Emak dan Ayah dan cikgu yang mengajar.

Fokus hari ini,
yang masih terkesan dalam hati :)
Segmen restu ilmu daripada guru guru terhadap pelajar.
Ye.Aku percaya semua sekolah akan ada segmen restu ilmu.
Pelajar akan berhadapan dengan cikgu dan memohon maaf atas segalan tindakan.
Cikgu pula akan membenarkan segala tindakan dan yang paling penting menghalalkan segala ilmu yang dicurahkan.
Jadi, hari ini adalah hari yang penuh dengan tangisan air mata dan ramai yang tersedu dalam kehibaan.
Manis memang manis
dan yang paling penting
rahmat itu yang aku rasa
hati aku rasa lapang, tenang dan ringan untuk terus belajar

Bukanlah selama ini terlalu beban dan rumit
tapi,selepas memohon maaf,tunduk mencium lama tangan cikgu dan memeluk cikgu
ya, aku rasa aliran dan perasaan yang lain
hati tidak gelisah, jiwa tidak serabut dan ya,aku tersenyum dan bibir mengungkap bait kalimah ALHAMDULILLAH.

Masa tahun 2010 waktu hendak menduduki peperiksaan SPM, ada juga segmen restu ilmu ini.
Keadaan dan suasana adalah sama.
Aku melihat mereka menangis,berpelukan,bercium dan ada yang termenung seorang diri.
Tahun 2010 dan 2012, situasinya tidak berubah.

Cuma, pada tahun ini.kali ini aku merasai apa sebenarnya 'restu yang diberi'
aku merasai rahmat dan keihlasan cikgu dalam mendidik
Sebab?
Pengalaman dulu mematangkan aku.
Kenangan lampau menyedarkan aku.

Sewaktu bersalam, apa yang aku ungkapkan lahir dari hati
Memandang tepat ke mata cikgu,tarik tangan cikgu,tunduk dan aku cium lama tangan cikgu yang selama ini tidak pernah jemu menegur dan mengajar.
Mungkin, mereka yang lain yang mempunyai pensyarah atau madam, lupa akan aliran rasa kasih sayang itu.
sebab? cikgu yang aku ada hari ini,bukanlah sekadar cikgu.
Aku ada cikgu yang melengkap kekurangan aku.
Cikgu yang memantau seperti ibu, menegur segala tindak tanduk kesalahan dan cikgu juga sentiasa ada masa untuk mendengar cerita aku :)
Sesuatu yang pasti, melangkah sahaja aku keluar dari alam persekolahan ini, aku akui.
Aku akan rindukan mereka.
Aku akan rindukan perasaan ini
Aku akan rindukan cikgu dan cara cikgu
Aku akan rindu untuk memanggil 'cikgu'

Cikgu yang mengambil berat.bukan sahaja memerhati tapi selalu menegur bila aku sendiri tidak sedar yang aku sedang melakukan kesalahan.Dalam pelajaran dan paling istimewa dalam pergaulan.
Percakapan, cara, idea, tindakan, fikiran dan perasaan aku dalam membuat penilaian semuanya aku bina dan aku baiki dari teguran seorang cikgu :)
ALHAMDULILLAH.Terima kasih,cikgu

Rata rata tadi bekas cikgu yang pernah mengajar aku masa di tingkatan arus perdana
masih tersenyum,dan masih kenal siapa Amirah
Tidak lepas lepas aku mendengar merekan menyebut nama Amirah
Sebutan nama yang penuh dengan maksud tersendiri dan aku rasa tentang doa dan harapan mereka terhadap aku.
Bersalam dengan cikgu,peluk cikgu dan menangis dalam pelukan cikgu itu merupakan 'keindahan'
Semuanya adalah memori yang akan aku kenang dan akan aku bawa hingga ke akhir nyawa
Betapa sewaktu aku menadah meminta mereka mendoakan aku,menghalalkan segala ilmu yang diberi dan terus merestui langkah perjalanan aku
dan, aku melihat
Cikgu tersenyum hiba, air mata cikgu menitis dan muka cikgu sebak dan keruh
aku tahu bahawa lakaran wajah cikgu pada waktu itu adalah 'cikgu halakan semuanya untuk awak dan cikgu doakan awak'
Anggukan cikgu pada waktu itu adalah pembakar semangat aku untuk tidak menoleh ke belakang.
Aku perlu kuat dan terus beri yang terbaik untuk STPM ini.
Bangkit dan buktikan yang aku boleh.
Bangun lawan dan akan aku genggam kejayaan.

Doa yang aku terima dan ungkapan harapan yang aku dengar,tak akan aku lupakan sampai bila bila.Sampai bila bila...

'Amirah, Awak dah di hujung perjalanan dan sebelah kaki awak sudah melangkah masuk ke dalam universiti.Pastikan kedua dua kaki awak akan masuk ke universti.Jangan putus asa dan jangan berpatah balik'

'Amirah,cikgu doakan awak berjaya dalam STPM dan lepas ni terus berjaya dan belajar masuk ke universiti'

'Amirah, sejauh mana pun kita melangkah,jalan mana yang kita pilih, yang penting itu adalah usaha awak.Usaha yang akan bawa awak untuk berjaya'

'Amirah, terima kasih sebab sudi ambil periksa kali kedua dekat sekolah ini.Pastikan, lepas ni awak tak akan datang semula ke sekolah ini.Cikgu nak awak berjaya di luar'

'Amirah, jangan cuai dan baca soalan elok-elok.Cikgu tahu awak boleh buat.Awak ada potensi dan sekarang masa untuk awak buktikan'

'Amirah, tahniah sebab akhirnya awak berjaya juga tamatkan pembelajaran.Jangan hilangkan laluan yang awak dah buat.Cuba bagi yang terbaik.Sedaya yang awak mampu'

'Amirah, buat sehabis baik yang awak boleh.Buktikan yang awak boleh berjaya dalam STPM ni'

'Amirah, cikgu yakin yang awak boleh buat.Cikgu percaya pada awak dan cikgu letakkan harapan yang tinggi dekat awak.Cikgu nak awak dapatkan A dan buat cikgu bangga dengan awak'

'Amirah, cikgu sayang awak.Cikgu halalkan segala ilmu cikgu dekat awak dan cikgu doakan awak berjaya.Cikgu restu awak.Ya Allah, berilah kejayaan kepada Amirah.Jadikanlah dia seorang yang berjaya dan dapat setiap apa yang diimpikan'

'Cikgu, terima kasih sebab pernah ajar saya.Saya hargai apa yang cikgu buat.Doakan saya berjaya dalam hidup.Doakan saya berjaya dalam STPM ni.Saya harap cikgu halakan segala ilmu yang pernah cikgu bagi dekat saya.Saya sayangkan cikgu dan saya akan kenang jasa cikgu.Terima kasih cikgu.Terima kasih cikgu.Terima kasih cikgu.Doakan saya'

Bantu aku
Bantu aku
Bantu aku
Permudahkanlah urusan ku
Kabulkan lah hajat dan impianku
Jauhkan aku dari kegagalan, kedukaan dan kekecewaan
Bantu aku
Bantu aku
Berikanlah aku kejayaan
Kuatkan lah daya ingatanku
Jadikan aku seorang manusia yang berjaya dan disegani
Rahmatilah aku.
Rahmatilah aku.

Dia percaya bahawa nama lain bagi kejaiban adalah usaha , 

2 comments:

farra fajima said...

goodluck humaira!
semoaga dipermudahkan menjawab soalan2 stpm tahun ni
amin
:)

Lara said...

I like your very nice design :)

Maybe you want to follow my blog likethewayidoit.blogspot.com

All the best xoxo

Lara <3