Jiran Tetangga

Friday, December 30, 2011

2011 ke 2012 :)



assalamualaikum.semoga kesejahteraan itu senang dengan aku.bukan sahaja aku malahan kita kami awak dan seantero dunia.
huk hak huk hak haoik!
memang semangat nak menaip cerita sangat membuak2 pada detik ini.dan aku sendiri dari awal lagi sudah berhalusinasi untuk menaip di kanvas putih ini.
cerita saya kisah saya suka hati saya nk tulis apa

realitinya,tinggal sehari je lagi untuk ketibaan hari yang baru.hari yang baru atau yang lebih tepat tahun yang baru.masa terus berjalan dan hari ini,ketika ini aku di detik penguhujung tahun 2011.
selamat datang 2012 :)
hari terakhir yang sangat indah dan nostalagi.phewit.mcm x ada kaitan pulak ayat ni dengan suasana sebenar.haha.


okay okay sekarang ni adalah hari terakhir tanpa malam untuk tahun 2011
dan mcm biasa,dah kalau namanya manusia yang berakal dan mempunyai pemikiran yang kreatif dan kritis,bila cakap pasal tahun baru mesti secara tak langsung nama 'azam' akan digembar gemburkan :)
seronok untuk bercakap tentang azam.dan kepada orang yang bernama azam,jangan nak seronok sgt.nanti dapat makan dia


sebenarnya kalau tak ada azam pun sama.tak mengubah apa apa.tapi orang kata bila kita dah menetapkan satu azam,perjalanan cerita untuk tahun baru akan menjadi lagi menarik.maksud aku kita dah tahu apa yang kita nak kita nak buktikan dan capai dalam tahun 2012
so kita tak lah terbabas jauh sangat.mcm rangka hidup berjalan tak ada arah tujuan. :)

dan mcm mana pulak dgn azam yg tahun lepas?haha.segan nak bercerita,tapi tidak mengapalah.ni blog syok sendiri dan diari yang terus bergerak maka dengan hati yang agak kering nak mengaku yang azam tahun lepas aku tak ambil berat pun.sebab tak ambil berat sebab badan sendiri sibuk nak diberatkan.haha
sebenarnay sebelum ni x cukup matang nak ambil serius tentang matlamat terdahulu.
so x mahu berlaku lagi.kene lah ubah


tahun 2012 maka berganjaklah usia aku ke satu angka.aku akan berumur 19 tahun secara tak rasminya :)
usia 19 tahun yg logik akalnya adalah satu tahap umur bagi anak dara yang masih muda bergetah nk berseronok sampai terbabas melekit lekit .haha.dan dalam masa yang sama nak fikirkan tentang kehidupan.seiringkan dunia remaja dengan matlamat kehidupan yang hakiki.tunggang terbalik atau jatuh bangun atas usaha sendiri :)



banyak yang aku dah belajar dan aku diajar tentang sesuatu dalam tahun 2011.ada yang manis ada yang pahit ada yang sangat berat untuk aku terima dan ada juga babak 2011 yang terdahulu menjadikan aku sedar tentang satu realiti kehidupan.kegembiraan dan kehilangan adalah peneman :)
dan dalam tahun ini juga,aku merasai detik kehilangan terbesar.hilangnya seseorang yang sangat aku sayang.semoga dia ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman

semoga tahun 2012 menjadi satu permulaan kisah hidup aku yang lebih bermakna lebih mendatangkan keindahan dan mampu menjadi kisah lagenda dalam diri aku.tahun ini juga aku akan berjuang dengan peperiksaan stpm.dan tahun ini juga menjadi saksi untuk aku sama ada impian aku untuk ke degree menjadi kenyataan ataupun punah sekali lagi seperti selepas spm.
harpnya semua dipermudahkan.dan aku sendiri akan bangkit untuk mendapatkan apa yang aku mahu.


2012 tahun yang mana aku akan ambil peperiksaan sijil tinggi pelajaran malaysia dalam subjek bahasa melayu sejarah pengajian am dan pengajian perniagaan.i want to make my parents proud of me.promise about this,amirah!
ya.sakit untuk mendengar kata kata orang di luar sedih bila melihat pandagan orang tentang aku.rasa jatuh rasa x bersemangat dan rasa mcm ahhhhhhh.bodho betoi lah!


tak boleh jadi,kene bangun ni kene bangun :)
dan lagi satu sebenrnya penat nak cakap yang aku nak jadi kurus.azam ni aku dah sematkan dalam hidup dari tingkatan 2 lagi.masa umur 14 tahun.dan gila tak gila,azam entah ke mana niat dihadapkan ke makanan maka beginilah hasilnya.
semakin gemuk gemuk dan gemuk.so kalau boleh tahun depan nak kurus.hahaha.okay jangan gelak.ungkapkan ayat 'aku nak kurus sebab nak nampak cantik' dengan nada yang serius!bukan jenaka.fuh!
secara rambang.niat kehendak keinginan impian dan harapan yang diharapkan menjadi kenyataan sepanjang dalam tahun 2012.yang nak sangat!sangap ah ah... HAHA

tak semua boleh disenaraikan sebab banyak yang tengah beratur nak masuk dalah hati dan fikiran.kene ambil masa nak tapis.so antara yang serius dan menduduki tangga teratas ialah

*nak dapatkan 3.5 pointer ke atas dalam stpm.sebaik2nya 4flat
*nak menjadi lebih kurus dan dapat kurangkan digit kilogram sebab nak nampak lawa.harap tahun ni aku dan penimbang berat boleh berkawan baik
*solat 5 penuh.nak penuhkan solat wajib baru hidup rasa tenang dan harpnya doa akan dimakbulkan
*nak menguasai bidang pengacaraan perdebatan dan pidato di mana mana peringkat dengan baik dan dikenali
*menjadi anak yang baik dan lebih rapat rapat lagi rapat dan mesra dengan mak ayah dan ahli keluarga.




dan tahun 2012 bukan masa untuk bercinta dan melayan jantan.status belum berpunya akan terus dikekalkan :)
alhamdulillah.hidup seorang tanpa mempunyai perasaan obses dengan orang yg berlainan jantina memang seronok.tak berat kepala tak semak otak.
akhir kata 2012 pleas be nice to me *ayat2 tipikal budak2 bandar bila menaip dekat facebook sekarang.haha.puihhh!


''hari esok masih ada masa terus berdetik mengikut ritma,bangkit amirah lebarkan langkahmu untuk mencari siapa diri kamu.bangkit dari sebuah kejatuhan.keraskan hati untuk terus melawan dari sebuah penghinaan.bangun jangan menoleh lagi ke belakang.ayuh berlari tanpa gentar untuk terus menconteng langit dengan palitan warna yang indah.lakarkan lukisan impianmu di kanvas langit yang terbentang luas.ia akan menjadi saksi tentang detik indah yang akan berlaku dalam hidupmu ketika munculnya tahun 2012"
semoga amirah terus maju jaya!
bye bye.

Tuesday, November 15, 2011

AKU DAN DIA :)

HIDUNG BESAR!


assalamualaikum yakni sejahteralah ke atas kamu wahai penghuni alam sekalian ;D
haha.hye :)
tak nak cakap banyak dan tak perlu nak bermukadimah panjang lebar buat muka x segan nak taip berjela jela mcm ada followers tegar dan taksub.dah lah dah lama x masuk blog.sadis betul lah.idea kalau banyak tak diuluhkan tak jalan jugak.simpan bagi tepu lastly berak jadi taik.eh!mcm tak de kaitan pulak proses fotosintesis aku ni :)

tinta hitam pudar suram dan samar ini bergerak laju menekan punat keyboard setelah 20 minit yang lepas menatap wajah mengundang syahirah zainal buat kali terakhir :)
eccehhh!orang nak pergi study woi.bukan nak pergi masuk tanah.isk
syahirah zainal----> terlalu banyak ungkapan untuk aku nyatakan siapa dirinya bagi seorang humaira.
kawan.soulmate,teman hidup,tunang,rakan karib,teman lama,musuh dan pesaing,pencabar,pengkritik,penasihat dan bertindak seperti ibu ibu :)

perkenalan aku dan dia terjalin dalam anggaran masa lampau kira kira 9 tahun lepas.mungkin masa tu kami darjah tiga.masing2 hingus masih belum kering dan muka sememeh rasa tak bernafsu nak tengok.kanak kanak kecil yang memulakan perkenalan singkat dengan ungkapan hye! :) *dialog tipu sikit.bajet mesra dan nak buktikan ingatan masih kuat*
sekolah kebangsaan wangsa melawati menjadi saksi pertemuan dua mata dan tautan keserasian aku dan syahirah.masa tu dia tak pakai tudung bertelinga capang dan yeah.dia perasan dia lawa.haha.menyampah.





hari demi hari,masa meningkat syahirah membawa haluan masuk ke sekolah agama berasrama penuh di negeri sembilan.aku dan dia terputus hubungan dan yeah.dalam situasi ini pepatah jauh di mata dekat di hati memang sesuai benar dengan jiwa aku yang tengah lara parah ni.kononnya makan tak kenyang tidur tak lena mandi tak basah teringatkan sahabat yang kini berada di rantau orang.puihh!haha
sejujurnya aku dah pun melupakan dia.ye lah ada jantan kan.buat apa nak ingat kepada syahirah?



dan lastly kalau dah jodoh
pepatah yg satu lagi yang sesuai ni haa.aku adabtasikan dalam penceritaan ni.
kalau dah jodoh tak ke mana :)
yeah!masa menemukan aku dengan syahirah semua ketika dalam usia kami 16 tahun.smk wangsa melawati,tingkatan menengah atas menjadi saksi pertemuan dua jiwa yang telah terpisah lama.gersang bagikan tanah yang tandus tanpa siraman embun,geli.metafora dan hiperbola over sungguh ayat ini.:)

masa pertemuan jejak kasih f4 dulu dia masuk pakai tudung labuh mcm ustazah.tudung labuh habis menutup dada.lama lama hari kian hari dia bukan lagi ustazah.haha.tudung singkat mulut bukan main cekap mencarot riak mencuci mata dan semuanya berubah.bila semua dah berubah apa lagi.sah sah lah aku makin ngam dengan dia ;D
informasi berguna:saya tak pernah menghasut dia.


banyak benda yang aku lalui dengan syahirah dan banyak benda yang terjalin antara aku dan dia yang mana aku akui perkara yang kami lakukan menjadikan hubungan kami semakin matang :)
dia mengenali aku dan yes.aku kenal siapa dia.siapa syahirah zainal.


mungkin orang berkata yang setakat kawan baik setakat member kalau dijulang setinggi mana diangkat setegar mana pun,akan sampai masa bila dah lupa kawan bukan lagi kawan.perkenalan yang terjalin bila sampai detiknya kemesraan itu akan pudar dengan sendirinya,hilang tanpa dipaksa.tapi tapi tapi..bagi aku.andai ikhlas berkawan sekiranya betul dia ada dalam jiwa kita campak lah ke mana bawa lah ke mana.ingatan kita tetap ada dengan dia sebagai peneman untuk kita :)
pemberi senyuman bila masa suram,pembakar semangat dan penghibur dengan kenangan yang sudah direkod dalam minda.


aku dan dia berkawan sudah sangat lama.9 tahun nak cecah 10 tahun.ni kalau kahwin mahunya ada anak 8 ke 9 orang.rakus benar.haha.banyak yang aku lalui banyak yang kami tempuh bersama.suka duka pahit manis dan dia ada dengan aku bila aku jatuh dan bila aku naik.dia sentiasa ada dengan aku bila masa aku senang atau susah.tidak pernah ada penolakan :)

perempuan bila berkawan,mesti ada rasa iri hati dan berlawanan antara satu sama lain.itu betul.benda mcm ni jadi jugak antara aku dengan dia.,tipu lah kalau aku kata 24 jam kami bahagia je bergelak ketawa je kan.memang menipu sungguh.orang pekak pun boleh muntah kalau semua nak cerita bahagia.orang buasir pun boleh sembelit kalau cerita semua nak senyum manja manja je kan.haruslah kena bagi ada dramatik getar2 jantung.nampak benar bohongnyaa.best sikit.ye dak?

bergaduh,salah faham,bertikam lidah,aksi ganas ada dalam hubungan aku dan syahirah.bila keadaan makin panas salah seorang antara kami bertindak sebagai air.dua dua keras kepala dua dua ego tak nak kalah tak nak mengaku salah dan sukar untuk meminta maaf,tapi keserasian dan toleransi yang aku dan dia jadikan kunci membuatkan pergaduhan itu akhirnya mengundang tawa bagi kami.aku dan dia bergaduh tak lama.paling kejam pun 3 hari je gaduh.lepas tu masing2 mula sangap perlukan antara satu sama lain.:)
dia kasar dia ganas dan dia cakap lepas.so memang buku bertemu ruas.sebab aku pun 2 kali 5.
muka syahirah bila kalah berdebat dengan aku mcm ni lah.hodoh bukan?



dia kenal siapa aku dia tahu luar dan dalam tentang aku.begitu juga sebaliknya.kadang2 bila menjadi terlalu rapat,hubungan aku dan dia banyak mengundang salah faham orang luar.mcm ada sesuatu dan lebih dari kawan.yeahh!dan tak dinafikan pernah sampai satu tahap mama syahirah risau sebab dia fikirkan yang aku cuba menodai anaknya dan membawa dia ke jalan sesat.haha.ini bukan jenaka.
mandi sama,pool dance 'kau tengok aku aku tengok kau' tidur sebantal baring sekatil berkongsi satu selimut share berus gigi beraksi ala ala model majalah playboy..yeah!itu pun kami lakukan tapi idak lah gamaknya kan yang kami ni udah loboih!dak aih.tak mau dok pikiaq lagu tu.tang mana dia nak dok pi gomol ceq kan.ceq tak daq napsu dekat dia la ni.lagu ni ja kami dok main ekstrem suka suka ja.tak mau aihh!syahirah ni dok kughuih sungguh.dak stim ceq.hahaha.


dari hbs sekolah masuk ke alam pekerjaan sama sama itu benda yang merapatkan lagi aku dan dia.tapi mcm celaka jugak bila dah batak pegang duit gaji masing2 berlumba sapa nak habiskan duit dulu.dia seorang yang sangat boros dan bukan pencatur ekonomi rumah tangga yang bagus.kalau kahwin mahunya sama sama makan pasir korek cacing buat sedut :)

dan perjalanan ini diteruskan lagi dengan aku dan dia melangkah masuk ke tingkatan 6.sekali lagi wangsa melawati melihat muka kami berdua.tatkala orng lain berambus masuk u ke kampus aku dan dia terkandas dalam kelas ulang alik masuk tandas tengok muka di cermin.lawa budak dua orang ni yee ;D

menerima kutukan kritikan dan lemparan kata daripada mereka yang sinis di luar sana memang perkara biasa.buat apa sekarang?im doing my stpm.senyuman yang ada pada soalan hilang dan dibalas dengan pandagan jelik.menangis dukacita serabut rasa tak yakin itu aku lalui dengan syahirah.dia ada sebagai pembakar semangat dan memberi kekuatan positif even kadang kadang dia ni buat semak otak jugak.gelabah kelam kabot tak tentu pasal cengeng dan cepat nak rasa gemuruh.:)
paling memualkan selalu menangis sebab lelaki.tak kental mcm humaira lah! ;p


dan pada tanggal 15 november 2011,takdir yang dicatur menyatakan hakikat bahawa syahirah hanya datang kepada aku sebagai peneman sementara.dia ada sebagai teman di jalan yang satu ini tetapi pilihan syahirah adalah di simpang yang lain.mcm takdir jugak,ada benda yang kita sentiasa dengan orang tu.tapi at the end,bila tengah klimaks dia hilang.
dan aku akui hilangnya syahirah dalam hari aku yang mendatang bukan kehilangan hakiki :)
pergi melanjutkan pelajaran pergi ke satu arah untuk mencapai impian kerana impian aku dan dia tidak sama.tapi aku yakin,ukhwah yang terjalin antara aku dan dia akan terus kekal biarpun kami membawa haluan masing2.dan satu ungkapan,tiada noktah dalam perkenalan ini :)

dipusingkan cerita,mungkin ada hikmah jugak bila dia dan aku berjauhan mcm ni kan.ye lah kalau dah berkepit berdua dosa pun bertambah.umpatan dan kejian dan gusip atas angin menjadi nadi kepada perbualan kami.dan mencarot tak usah cakap memang lancar betul macam tak kan gagal nak buat speaking muet.tak dok nya nak main kita awak kita awak,sekali awak kita, dua kali kita bagi babi dekat awak!

dan mungkin bila ada dia pembelajaran dan segmen ilmiah aku akan tergendala dengan lawak minda sindrom down dia.syahirah yang suka berlawak dan gelak kuat2 dan at the end dia akan terkencing dalam seluar bila dia ketawa sakan dengan lawak yang dia sendiri.ni fakta :)

sebelum syahirah pergi dia selalu pesan 'baby,jangan curang tau'.rasa nak berkahak pun ada dengar ayat ni.its okay syahirah nanti kita tengok sape yang curang dulu.kau main gila dengan aku,kau tengok lah nasib kau mcm mana .kesumat!haha


mek ya,smeagol,eyra,syahirah,baby
please be safe dan andai ada rezeki kita akan berjumpa di menara gading.capai dan cari apa yang kita mahukan selama ini dan insyaallah,aku akan sentiasa ada dengan kau. :)
i love you baby

from ur fiance yang gemuk,
mymirasayang :)





Monday, September 19, 2011

NATANG LAMO GILO MU DOK MASUK BELOGGG!


hukk.sup sup sayoo.gapo dio lamo sungguh mu dok masuk belogg.ingatkan mu doh kelik pi naik ke langit.hahaha
lama nya lama nya lamanya!cibai.
nk refresh balik n update cerita laju laju.segmen syok sendiri
welcome back humaira balkiss! :)
kalau hilang lagi sekali tak tahu lah.haha.sadis nya....

woii orang kampung woii!aku ada lagi lah woiii! ;D

Saturday, July 2, 2011

celaru dan keliru



hati,
tenangkan lah aku
aku meminta padamu agar dikau terus kencang berdetak dan berdegup mengikut ritma
tanpa ada rasa benci sakit hati dan dendam.
hati,
tabahkan lah aku
menghadapi setiap yang berlaku kerna kuatnya dikau maka tegaplah segalanya
lantas aku dibangkitkan tanpa ada rasa gentar dan perasaan takut untuk jatuh
hati,
usah berdukacita kerana engkau membuatkan bibir ini tidak menerbitkan senyuman indah
kerana kesuraman engkau memancarkan detik duka pada wajah ini
cerialah dikau dan teruslah istighfar kerana perjalanan hidupku masih jauh
hati..


engkau adalah penguat kepada bibir.pemanis kepada kata kata dan penggerak kepada tindakan...
engkau adalah tangkal bagi diriku
setiap degupan mu mengingatkan aku betapa,
ketawa adalah ubat kepada kedukaan

teruskan ketawa teruskan tersenyum biarpun hati ini sakit seperti ditusuk sembilu ditoreh belati tajam
usah peduli dengan pandangan orang sekeliling
mata yang menikam itu adalah pembunuh kepada permulaanmu
mereka tidak pernah mengerti dan tidak pernah mahu faham keinginan ku
manusia mencari kelemahan dan tidak putus putus menjatuhkan aku
kesempatan itu sentiasa ada dan datang padamu dan..
apabila sesaat engkau di dalam maya
aku pinta padamu..
segeralah
celiklah wahai hati..
aku pinta padamu..
jangan bernafas dalam ketulian usah tegar hidup dalam kegelapan.
berbicaralah engkau dengan kata kata dari diriku
serapkan kekuatanmu biarkan ia untuk masuk ke dalam semangat ku
kerana itu ialah jalan keluar kepada kehidupan gelita ini
maka..
teruslah pada paksimu ia membisakan aku untuk terus menjadi diri sendiri
teruslah pada keazaman mu kerana kelak aku akan terus kedepan
dipandang dihormati disayangi dan dikenali
namun usah biarkan ia nya tercela dengan sikap angkuh sombong dan tinginya aku menongkah arus
hati,
fahamilah aku..usah biarkan aku lemah terus menangis.
bangkitkan aku pabila aku dalam koma..tanpa sedar
acap kalu kau berbisik, air mata adalah penawar dan kepuasan


namun bagiku, mutiara yang menitis itu terlalu mahal harganya
aku sedar aku tahu aku mengerti
mutira jernih itu datang sekadar untuk menguji tahap kebodohanku dalam menghadapi ujian
dan apabila sekali ia menitis..
aku diketawakan aku hilang segalanya
aku punah aku musnah
dan aku tahu itu adalah tanda amarah mu kepada diri ku yang lemah ini..
menangis,meratap meraung dan bersedih
itu adalah kekalahan.
dan aku tahu engkau bencikan kekalahan!

jujurlah dalam setiap perlakuan tindakan dan percakapanmu.kerana kejujuran itu penting dalam kehidupan.tanpa kejujuran,kelak engkau menjadi mainan orang.hidupmu bagaikan boneka tanpa perasaan yang dipermainkan orang.dan pada masa itu,pembohonganmu memakan diri maka teruslah engkau meratap tentang hidupmu dan mereka yang memerhatimu hanya ketawa berdekah dekah tanpa ada rasa simpati.balasan itu adalah untuk engkau.



DEAR,AMIRAH
HUMAIRA SAID,
BE STRONG
trust your own self. :)

Saturday, June 18, 2011

KERANA ENGKAU SEORANG,AYAH :)



MEMANG HANDSOME!



Biarpun seribu orang yang memarahi aku,membenci aku mengata aku,sedikitpun tidak menjadi kudis dalam hati aku.Orang boleh berkata apa sahaja tapi persetankan semuanya humaira!
Kata kata orang menyebabkan dendam dan kesumat itu lahir dan sememangnya sedikitpun ia tidak menggores aku.
Kerana aku tahu,aku tak selemah itu.
Kerana aku tahu kata kata orang itu sama macam angin lalu.aku sedar aku hidup bukan atas kata kata mereka.
Amboi! Intro pun dah over nampak macam kata kata pahlawan yang berapi rapi mahu membunuh.haha.Failed lah umai.
Orang yang hanya boleh buat aku menangis,walaupun sekadar teguran yang lembut tanpa tengkingan adalah satu dalam sejuta.
Orangnya ialah ayah.yes i do.Aku membina kekuatan aku dapat kekebalan itu dari sikap ayah.
Seorang ayah yang tidak jemu menegur anaknya dengan cara seorang lelaki yang gentleman.memberikan contoh dan tauladan terbaik tatkala aku mula menafikan lelaki,ayah ada ,ayah selalu ada masa untuk membetulkan segalanya.untuk menunujukkan aku jalan bagaimana perlu aku menjadi seorang wanita dewasa.menjadi seorang anak ayah yang matang.



Emak memang seorang yang kuat membebel,banyak cakap dan ada sahaja yang nak disembangkan.
Dan kalau emak marah pun aku tegar membalas kembali dengan pandangan mata mcm kena rasuk setan!haha.dasar keras kepala.
Bila dah terlalu biadap,rasakan humaira!mulut kena lempang jangan salahkan orang lain.paling biadap pun kalau nak jadi macam tanggang aku hanya bermonolog dalam hati dengan kata kata persis pelesit jalanan.
Tetapi tidak sesekali dengan ayah!Betapa aku terdidik dengan sendiri bahawa aku perlu menghormati ayah.

Aku wajib ada perasaan gementar dan gerun terhadap ayah.Bukan kerana benci dan rasa takut tetapi itu adalah perasaan hormat seorang anak kepada ayahnya.
Aku meletakkan ayah dalam darjat ketingian lelaki yang paling bermakna dalam hidup aku.datanglah sejuta lelaki yang cuba berlagak baik,aku tahu ketulusan dia tidak akan sama seperti mana emak mula mengenali ayah sewaktu mereka bercinta dahulu.haha :)

AMBOI!Bapak seksi abah kau,umai!

Bangga dan syukur dilahirkan dari benih EN MOHD AZIZUL BIN MOHD SIES.Walaawehh!benih terusss.haha.Sperm lah sperm.imagine ,umai imagine! haha.
Seorang manusia dan jejaka kacak yang aku gelarkan sebagai ayah.ayah ayah ayah ayah dan ayah.Dalam sehari dalam kitaran umur yang sekarang panggilan keramat ayah masih lancar aku tuturkan sebab aku dan ayah sangat kawtim!Lebih kawtim daripada hazama dengan bapaknya.
Bertuah kerana aku dipilih tuhan untuk merasai pinjaman kasih sayang seorang ayah kandung sebenar. :)







Bila kena marah dengan mak,bila aku tertidur depan tv,bila kata kata dan pendapat aku dibangkang oleh semua orang,bila aku membuat kesilapan,bila aku tak larat berjalan,bila aku menangis bergaduh,bila aku menjerit dibuli,bila aku melalak sebab takutkan lipas,bila aku takut macam nak mati sbb rumah balckout,bila aku gentar sbb ramai lelaki kacau nak mengorat aku (haha),bila aku mula hendak belajar tentang lelaki,bila aku hendak kan sesuatu yang mak x nak bagi,bila aku nak mengidam nak makan..dan bila bila pun berjuta kali..setiap sesuatu yang hadir dalam hidup aku.yes.aku ada ayah!Aku masih ada ayah.Aku ada ayah yang sentiasa berada dekat dengan aku.



Paling romantik,bila aku tertidur terbongkak mengangkang mcm dugong depan tv dahulu kala,meh imbas kembali kalau kita sama.Siapa yang angkat kau?siapa?hah!jawab lah siapa?dah sah sah ayah yang angkat kan?tak kan kau mengesot sendiri bangun msuk bilik tidur tak kan kau nk kol bf jahanam kau tu nak angkat kau.tak perlu kan semua tu sbb ayah ada.Ayah angkat ayah cium dan ayah x pernah ckp berat nya...ni anak aku ke anak gajah?
Aku pasti dan yakin!Sbb aku x pernah dengar ayah ungkapkan mcm tu.
Tak tau lah kalau dalam hati dia kan.haha.tu dulu lah masa aku kecik kecik lagi.tapi sweet what.
Kalau sekarang tak payah tunggu ayah ckp aku berat,biar aku sendiri yang mengaku memang aku gemuk.Sobss sobss.
Ayah yang gagah perkasa pun boleh retak tulang kalau nak dukung.pffttt!Siapa lelaki pertama yang cium kau?jawablah.
Jawapannya ialah AYAH! :)

Boleh tanya tak umai, siapa lelaki lain yang umai pernah peluk selain daripada ayah??
TEETTTTTT!!
Jawapannya kalau diberitahu mesti tangan ayah naik melekat kat muka aku.
HAHAHAHA.AUMMM!

pelukan yang lebih dasyat .hahaha.


Jangan nak merepek.
Aku dah meningkat remaja aku dah dewasa aku dah matang dan ada ketika aku rasa aku boleh berdiri dengan kaki sendiri.tapi silap besar.sebab bila keluar dari rumah aku berhadapan dengan pelbagai jenis lelaki dan di situ aku perlukan ayah.ayah memberi nasihat ayah memberi teguran.dan ayah adalah satu satu nya lelaki dalam dunia ini yang aku riak nak mengaku,hanya ayah yang mampu buat aku menangis dalam kategori lelaki.
you you and you?GTH!i have pride and aku x kan menangis sebab lelaki lain.pergi jahanam.AMBOI!Berapi lagi umai ni.haha.
Tapi ayah,cakap lah sepatah pun.tegur lah dengan lembut pun...zap zap zapppppppppp.meleleh terus air mata wa cakap lu!Walaupun dia x marah.Sentapan dia terasa sampai ke lubuk hati yang suci ini.haha.
Part paling sadis dan menjatuhkan ego aku bila aku sedih dan bajet2 touching merajuk dengan ayah,dia datang dan pujuk. 'ayah bukan nak marah mira..
tapi..'selunak segarau nya suara ayah maka selembut wanita lah aku menangis.peh!Melalak dalam dakapan ayah memang terbaik :)
Depan ayah aku x perlu nak contol cun nak korek hidung,kentut,berkemban makan gelojoh2 bangun tidur terus makan,kentut macam bazuka dan bau macam gas beracun . hehe..menangis depan ayah aku berani je nak main sedut2 hingus jadikan mcm bubble gum.
ssllrrpppppppp!peh!haha.Bukan calang2 orang boleh lihat aku begitu.hahaha

Ya.peranan ayah dan emak berbeza.Aku dekat dengan mak dalam satu sudut dan aku rapat dengan ayah atas satu aspek :)


Tapi memang aku perlukan kedua nya untuk melengkap hidup aku.
Mungkin ada orang kata bila ayah kita main tua dia lebih menjadi pemerhati dan kurang bercakap.
Tidak bagi ayah saya.dia sentiasa hendak bercakap selalu ada benda nak diketawakan dalam setiap detik ada topik nak diguraukan kerana?my dad is better than your dad!




Jujur.Biarpun aku berkawan dengan ramai lelaki,aku bercakap dengan semua lelaki,aku minat dengan segelintir lelaki,aku kagum dengan cara lelaki,aku kenal lelaki,aku kenakan lelaki,aku tahu lelaki dan mungkin akan datang aku kahwin dengan lelaki aku peluk lelaki..ayah adalah lelaki yang paling atas.nombor satu.biarpun akan datang aku dijaga oleh lelaki sebaik ayah..aku tahu tempat ayah,peranan dan watak ayah tidak mungkin dapat diganti dengan sesiapa.ayah adalah ayah.orang yang aku kagum orang yang aku hormat dan orang yang aku cinta dan orang yang telah mengimamkan aku.mengiqamatkan aku.you are the only one. :)



Kalau dapat result cemerlang bagitau dekat mak dah sah sah dia menangis terharu je kan.
Bagitau dekat ayah tak cukup nafas dia cium pipi kita dia dukung kita dia lambung kita tinggi tinggi.
Bila malam malam kita bangun tidur gelap.Rasa nak berak tapi takut nak berak sebab nak kena pergi jamban dekat belakang rumah,kita mesti kejut ayah.
Walaupun ngantok tersenggguk2 ayah tetap bangun temankan kita.bila malam malam kita lapar,ayah mesti terus keluar rumah dia belikan kita makanan.dia carikkan kita makanan sebab dia x nak anak dia lapar.:) seronok.





Tak perlu untuk aku berkawan dan mengungkapkan papa..mama..papa mama bagai.Konon2 macam 'ibu dan ayah yang tak sah taraf halalnya lagi'
Kau siapa nak jadi bapak aku?sugar daddy?atau kau ingat kau kencing dah cukup lurus nak buat segmen manja manja dengan anak dara orang bahasakan diri sebagai papa mama.Abah kau lah!haha





EN MOHD AZIZUL BIN SIES
Ayah kepada NURUL AMIRAH yang mungkin suatu hari nanti akan mewalikan aku,sesungguh nya ayah telah menjadi bapa yang terbaik dalam hidup mira.tipu kalau mira cakap mira tak pernah tak setuju dengan ayah,
mira dalam diam melawan cakap ayah dan dulu pernah mira mendoakan yang bukan2 untuk ayah sebab masa tu mira x suka bila ayah cuba kawal setiap apa yg mira buat.
Ego kalau mira cakap yang mira x pernah rasa marah dekat ayah,mira kadang2 ungkapkan perkataan benci dekat ayah dan mira coretkan kata kata yang x speatutnya seorang anak doakan untuk ayah.
Tapi tu dulu,kini makin mira dewasa makin mira faham betapa ayah banyak berkorban.ayah cuba berikan yang terbaik,ayah x mahu mira gagal dalam hidup sebab terlalu banyak berseronok,
Ayah nak mira sentiasa solat ingat ALLAH,ayah nak mira sentiasa tahu percaturan hidup sebagai perempuan .
Ayah selalu nasihat jangan buat itu dan jangan buat ini.makin hari mira faham yang ayah mahukan yang terbaik untuk anak nya.ayah akan lepaskan mira bila ayah sedar mira bersedia tanggung risiko dalam setiap apa yang mira buat.ya.mira mengaku mira masih perlukan ayah.
Mira masih perlukan bimbingan kata nasihat dan teguran dari ayah.
Pesanan dari ayah yang selalu ayah cakap dekat mira..jaga solat.jaga hubungan dengan ALLAH,jaga maruah. :)


ALLAH,terima kasih kerana kau memberikan aku kasih sayang seorang ayah yang aku sedar x ramai hambamu yang dapat rasakan perasaan nikmat dan gembira ini.terima kasih aku ucapkan kepada mu atas kurnian pinjaman yang kau berikan untuk aku.aku sedar biarpun setitik peluh ayah ku yang jatuh dalam membesarkan aku,mencari nafkah untuk kami semua,keringatnya itu tidak mungkin akan dapat aku balas.tak mungkin aku dapat menjaga ayah aku sebaik mana dia menjaga aku semasa kecil.dan aku mohon padamu..berikan aku ruang dan kesempatan untuk aku beritahu kepada ayahku betapa aku menyayangi dirinya betapa aku bersyukur menjadi anaknya dan betapa dia adalah sebahagian daripada diri aku.tolong berikan aku ruang untuk aku buktikan bahawa aku adalah anak dia yang telah dia didik dengan sempurnya yang telah dia jaga dengan penuh tertibnya dan aku mampu buktikan bahawa aku sayang pada dia..apabila tiba detik itu :)






PLEASE STAY STRONG FOR US.IM BEGGING YOU ;'(
SELAMAT HARI AYAH,AYAH.







Sunday, May 15, 2011

tolong permudahkan apa yang susah






tujuh puluh hari tidak masuk tidak tegur dan tidak mengambil berat tentang ruangan bunga bunga ni ;)
sandiwara nostalgia curang,sejujurnya saya sangat rindukan kanvas putih awak ni.rasa ajaib tenang tenang je bila dapat luahka dekat sini.bila saya nak saya muncul lah,kalau tak nak buat apa nak munculkan?maka hilanglah saya selama tujuh puluh hari.tidak prihatin bukan?
satu tempoh masa yang bukan singkat.lama jugak tu woiii!dah besar dah pun ekau ni.makin comey eden negoknya.anak sapo ni? ;D




tulislah apa yang kau nak mira.tulis taip dan reka lah ikut jalan cerita yang kau sendiri aturkan.sebab tiada sempadan dan tidak ada yang mengambil kesah.apa kau fikir kau pemblogger tegar sampai nak ada 8000 peminat?main gila.lama lagi lah impian mat jenin tu nak termakbul.apa jadahnya kalau 70 hari tak buat cerita dongeng dekat sini.haha. ;)


sekarang?okayy sekarang sudah lapan belas tahun.yeay!dah cukup umur dah matang dah dewasa dah besar tapi belum ada kewangan yang kukuh.maka terpaksalah mcm kanak kanak riang menadah tangan dihadapan oppak dan ommak.tidak kupinta.peneman ada tapi tak kaya.tak boleh pakai.hek!


sekarang dah menamatkan zaman kerjaya sementara.kerjaya tanpa kelulusan spm.kerja sambilan aka part time woker lah kan.di tgi fridays wangsa walk.gosh!sangat memenatkan dan aku gumbira sebab dah x perlu lah untuk bangun pag pagi kerah tenaga memotong barangan masakan.itu bukan saya dan itu bukan jiwa saya.maka berhenti terus,tak nak semak kan otak seliratkan urat urat badan.letih juga ya bekerja?nak kembali ke alam bayi boleh tak?apa yang dipinta semua terhidang.kalau tak dapat menangis sampai orang sekeliling timbul rasa benci muak dan sakit hati.nak lempang tak boleh juga.comel budaknya.terpikat lah pulaaa aa aaa haha

*berani tak berani lah kan brader??haha!shame on you,humaira.

okay dan sekarang juga telah memegang sijil tamat persekolahan dan sijil pelajaran malaysia.dengan keputusan yang tak seberapa nak dicanang dan tak boleh nak lekat tampal dekat dahi 'aku semua A' peh!main gila lagi.keputusan suam suam kuku dan sekarang memikirkan masa depan aku dah seram seram sejuk sendiri.ke mana hala tuju saya?nak kata nak jadi model haruslah ukur baju di badan sendiri kan?kau faham tak?tak cukup ketinggian terlebih oHBESSS!kalau nak jadi model dr rozmey mungkin boleh itupun kene usaha keras sampai berbulan bulan bagi nampak tulang selangka.haissh!payah juga.sekarang nak jadi apa?

ouh tolonglah humaira.jangan sesekali pernah tegar untuk mengungkapkan 'menyesalnya...' kalaulah saya dot dot dot... barang yang lama usah dikenang.mulakan langkah baru dengan senyuman :)

sejujurnya,aku terpaut dengan cabaran pecah otak stpm :)
kata orang ianya susah.kombinasi sejarah dan geografi.mata mungkin boleh buta sebab terlalu banyak membaca dan menghadap buku tulisan kecil kecil.haha.kata kata sekeliling yang membuatkan aku semakin ingin tahu ada apa dengan stpm?ada apa dengan cinta?bisakah stpm dan cinta disatukan?ouh.nice bebeh.i wan you, stpm :)

sekarang saya masih memakai baju sekolah masih bergelar pelajar sekolah.nak market tinggi sikit,PRA-U.kata kawww!haha.its okay lah.mungkin ini laluan aku.dan telah diatur oleh-NYA.dan hari demi hari aku semakin jatuh hati pada stpm.x mahu dah spm.nak up sikit.stpm lah :)

SIJIL TINGGI PELAJARAN MALAYSIA,mungkin aku adalah salah seorang yang akan bertemu janji manis dengan anda. :)
sambutlah saya dengan senyuman dan tangan yang terbuka.saya akan datang :)


*datang dengan senyuman naif mcm ni
buhbyyee! :)


Monday, March 7, 2011

pahlawan si SI BAJU HIJAU di dataran merdeka



hye!hari ni hari apa?yeah baby,hari ni hari isnin dan hari ni jugak lah aku buat pertama kalinya tak timbul perasaan jihad nak masuk ke kerja.disebabkan mempunyai hati kering dan ego yang sekeras kerikil,aku dengan tak segannya tidur sampai pukul 3 petang baru bangun.oleh itu,tidak dapatlah masuk ke kerja.dalam istilah yang lebih sopan dan naifnya aku memang sengaja ponteng kerja.
its okay mira.ni first time kan?kena lah berani buat berani cuba barulah tahu buruk baiknya.alah,macam tak biasa pulak kan,time muda muda sekolah dulu main ponteng2 kelas.kunun budak2 gangster lah ponteng kelas.gangster tapi otak penuh ilmu. haha.haruslah kan.

ouh ya!dan bulan ini bulan apa ya?sekarang dah bulan tiga dan ini adalah entry kedua dalam tahun dua kosong kosong sebelas.memang busuk betul lah.dah berlalu tiga bulan baru timbul perasaan ambil berat dekat blog ni.haha.ucap syukur kerana blog ini masih mampu bernafas dengan sisa kudrat yang sikit. ;D
rupanya tak nikmat jugak kan bila kumpul banyak cerita tapi tak kepoh kepoh nak catat atas kanvas putih ni.disebabkan itu,maka banyaklah adegan penting dalam hidup harian aku dibiarkan berlalu pergi.sadis.

*dah lama dah tak manja manja kan.

pssttttttt! rupanya abang2 askar malaysia ni ganas2 rupaya.kalau bertempur dengan musuh,bagi tayang muka tahan berak macam tu mesti ketar2 lutut musuh tu.haha.okay semalam enam march,telah berlangsungya satu event dan program2 bagi mempopularkan pahlawan pahlawan malaysia.nak lagi dramatis,hari bagi mereka2 yang mempertahankan negara dan menjadi perisai pertahanan negara.maaf!saya tidak bercakap mengenai abang2 silat gayung tetapi kisah ini ditujukan kepada abang2 askar. ;)

*pic from google.

dataran merdeka menyambut kedatangan aku bersama dua lagi rakan dengan pancaran dan silauan matahari yang memang tiada belas kasihannya.memang panas berapi betul cuaca.tapi nasib baik hati aku sejuk sebentar sebab tengok ramai juga brader2 berceloreng hijau yang kacak kat situ.



mungkin rasa panas yang berapi tu disebabkan tindakan dan idea tak cerdik aku yang mengesyorkan supaya memakai baju kurung kapas bila di dataran merdeka tu.dengan niat yang hipokrit nak dapat pujian,alahaii..manisnya lah awek ni.pakai baju tradisional.memang nampak ayu dan sopan betul.cantik orangnya.nak nombor boleh?celaka! tak habis habis nak gedik.tak habis habis jugak dimaki oleh eyra syahiah dan fatin syuhada.
dan betul lah,tuhan lebih mengetahui niat sebenar aku tu.oleh tu layaklah yang memang aku berpeluh banjir celah2 orang ramai tu.ketiak pun banjir.
padan muka!memang buang tebiat pakai baju kurung tengah tengah hari buta.


bila dah dalam suasana ramai orang mcm tu,haruslah kan mata berpusu pusu tengok keadaan sekeliling,aku ada jugak scan dan detect ada ke tak orang yang macam kami ni.pakai baju kurung.malangnya tiada.memang semuanya berlagak bandar nak pakai seluar jeans.apadehalnya nenek zaman melawan komunis dulu pun ada yang datang memakai pakaian santai iaitu berseluar.
btw hello gadis,kau fikir kau cantik lah pakai baju benang leher tak jahit selak2 nampak bahu berjagat tu?ayt makian ditujukan khas kepada minah tiang yang memandang sinis kepada aku.
its okay mira.berbaju tradisional nampak ayu kan?CONFIDENT!

ouh yeap!HARI TERBUKA TENTERA DARAT MALAYSIA memang seronok dan menghiburkan.haha.penuh dataran dengan jejaka berbadan tegap memakai uniform asekar.

*pic from google.

normal lah,kalau askar apa yang wajibnya?
KAWAD KAKI,PANCARAGAM,TERJUNAN UDARA dari helikopeter,perarakan gagah KERETA KEBAL dan kereta PERANG ,pertunjukan SENJATA api,aksi TATTO yakni ramai2 tenggek atas satu motor versi mat rempit bertauliah,pertunjukan awan biru HELIKOPTER TERBANG menembak di ruang udara,KHEMAH BERINFORMASI di tengah padang yang penuh maklumat dan ilmu baru.sememangnya seronok dan menkagumkan.hebak mu hebakk!


*pic from google.


*terjunan udara.sumpah smart!


tak lupa jugak,aku sempat menerjah ke khemah universiti pertahanan nasional malaysia.
konon2 nak mengambil semangat asekar lah bila bulan tujuh nanti nak masuk sana.haha ;D

nasib baik abang askar tu layan dengan penuh senyuman dan ramah walaupun muka dia berpeluh2 duduk terpacak dalam khemah tanpa kipas laju tu kan.dan dia tetap sabar dan manja malayan soalan2 aku walaupun aku rasa soalan yang aku tanya tu versi budak2 sekolah rendah pun mampu jawab.secara tak langsungnya pujian harus diberikan kepada abang tu,muka ganas tapi baik hti rupanya.bila senyum comel juga ;)

kalau tak silap aku nama dia SHAHRIL pelajar tahun akhir jurusan kejuruteraan di UPNM.sayang seribu kali sayang,aku tak bergambar dengan bakal kapten tu.huuuu ;(
kalau ada rezeki,bulan tujuh nanti berjumpa lah kita.okay senior?

pesanan penaja yang dia bagi ialah,nanti kalau datang interview seeloknya pakai tudung.kalau tak nak masuk upnm tahun pertama gadis tak bertudung ni rambut memang kena potong pendek ala2 pengkid dan tomboy.
ouh tidakk!mampukah aku?belum cukup tabah pulak nak berambut pendek.nanti sangkut dengan awek2 jelita bernafsu songsang kan dah payah.*sekali lagi gedik .
insyaallah.semoga terbuka hati pada hari tersebut melangkah dengan memakai tudung litup . :)

tak banyak yang gambar yang dapat aku tangkap sebab malu juga bila tengok kiri kanan penuh anak2 orang berada memegang camera nikon.saya?alahai..kamera kodak je.haruslah berpijak di bumi yang nyata.kena ada sikap malu bila angkat kamera tinggi2.takut dikeji oleh orang belakang.haha.rendah diri itu satu sikap yang bagus.

tapi aku ada satu gambar yang sampai sekarang bila tengok menimbulakan persoalan dalam minda ni.kenapa muka askar dua orang ni ganas gila???
gua tahu lah lua asekar,tapi tak payah lah lu nak bajet2 tak nak senyum bila depan kamera.apatah lagi lu bergambar bersama humaira balkiss.lu tahan perasaan tak boleh senyum sebab lu nak berak kan?haha

*tu tu..yang belah kiri tu.muka diaa..aishhh!kemain lagi ego.tembak kang!nak?


ada dua gambar.muka ganas,nasib baik bukan abang dari upnm.nyiaahaha!kalau tak,tak jadilah nak masuk sana.
pengetahuan am yang baru,rupanya askar melayu ni banyak cabang jugak eh.ingatkan satu kelompok je.rekrut?ouh tidak.saya tidak mohon untuk itu.
wataniah yang sangat veteran.kpda tu apa?ram tu apa?erkk.entah mcm banyak lagi.walaupaun ayah bekas pesara askar,tapi tak pernah pulak dia peramah nak bukak cerita cabang2 askar ni.
ada kumpulan yang tak pernah aku dengar pun ada.tup tup!memang timbul dekat dataran memakai seragam askar.hebat dan kemas!perempuan pun nampak hebat.sangat kagum.anda kental!
sangat gemar dan tertarik melihat sekelompok manusia berpakaian uniform.seragam. ;)
nampak pak guard bangla pakai uniform pun aku ikhlas memuji suka.

pergi pukul sepuluh pagi balik pukul satu petang.berbaloi lah jugak.lepas tu aku bergerak menyusup ke sogo.
ouh bangunan ber air-cond.i loiikkee!heaven dan sejuk sahaja.




*ewahhhhh.muka gembira je bila nak pulang.


pergi pula ke wangsa walk mall.karoake dua jam.
kemudian pulang tergesa gesa dan masuk kerja.
habis.nanti lain kali cerita lagi.

*debaran spm kian memuncak.bila tarikh result nak keluar ni?
cuak wehhhh!