Jiran Tetangga

Friday, December 31, 2010

kerana ini adalah tahun DUA KOSONG KOSONG SEBELAS


hye.assalamualaikum.pohon sejahtera dan rahmat untuk tahun baru ini.
haaah!intro pun dah macam cover2 line kentut tak lepas.mengapakah humaira?
eh mestilah mulakan blog pertama pada tahun 2011 ini dengan ucapan yang baik baik.ucapan salam yang enak untuk ditatapi oleh mata.
tak ke haru buang tebiat kalau2 aku masuk post terus mencarut tak tentu arah.eh tak mo tak mo.nanti seweyyy sepanjang tahun. ;D

okau hye.selamat tahun baru you alls.pembaca alam maya di bloggers dan rakan rakan yang masih belum dikenali luar dan dalamnya.haha.
ye.aku bagi uacapan selamat tahun baru kepada semua tanpa mengira latar belakang,status mahupun rupa dan kekayaan.
salam mesra salam tahun baru.

okay.ucapan yang sama je yauw (^_^)
kalau dipandang secara rambang,bila orang ucapkan selamat tahun baru.selamat tahun baru.selamat tahun baru.
apa yang terlintas kat kepala otak.kalau aku lah yang tak berapa hebat nak berimaginasi bagi aku uacapan hanyalah sekadar ucapan.melainkan kalau orang tu ada selitkan wasiat yang blink blink.
okay apa apa je lah.yang pasti aku nak ucapkan selamat tahun baru.
AHHhhA!
dan seperti kebiasaan dan kelazimannya.bila masuk tahun baru mestilah ada azam kan.kau tau apa itu azam?
kalau tak tau pergi search kat fesbuk jejaka jejaka yang bernama azam.add mereka lalu kau pun adalah azam.haha.okay tak lawak lah,gemook.pffttttttttttt.

impian sesuci kain putih aku ditahun yang baru ini.
azam,angan2 yang ingin aku gapai,mimpi yang akan terus aku sulam untuk menjadikan langkah aku terus bersemangat.sememangnya ada banyak.banyak sangat bagi seorang remaja berusia lapan belas tahun secara tak rasminya.

azam humaira balkiss.banyak weh.tapi yang logik2 lah.tak kan aku nak cakap bila dah 2011 ni aku nak kahwin.memang gatal lah aku ni kan.heeeeh.tak.ini andaian je.
okay.lagi satu.kalau aku terus cakap yang azam aku nak kurus.nak berjaya dalam hidup.nak ada life yang lagi better dari tahun lepas rasa bosan pulak.rasa nak ketip muka dekat batu lesung pun ada jugak.tak habis habis nak kurus,aku tak kurus2 jugak.itu bukan azam tahun baru.itu azam setiap hari.azam tanpa uasaha maka tak berhasilah azam itu.mungkin azam itu merajuk.eh azamm!oh azamm!meh mai sini meh ;D

nak jadikan lebih menarik dan aku bole terus berdaya saing menggagahkan diri dalam halusinasi ni,aku rasa aku nak jadi sedikit hebakk dan berfikiran ala2 isac newtaon.aku nak bahagikan azam aku dalam setiap kategori menggunakan kaedah imbas muka dan imbas kembali.ahhaha.memang menggelabah. ;D

list dan carta ayam2 humaira balkiss untuk tahun 2011 ini.
jeng jeng jeng....



sebagai seorang hamba-NYA.

okay.ini sedih banyak.tak boleh main2.kalau nak diikutkan dan diperhatikan,aku ni macam dah teruk sedikit.penghujng tahun 2010,aku lalai alpa dan leka sampai kadang2 tak ada masa untuk 'berkomunikasi' dengan DIA YANG SATU.ye.memang aku culas sedikit dalam perkara tu.culas yang bukan membawa maksud perut memulas menahan sembelit.
jahatnya aku.sebab dah takbur dan bongkak sampai lupakan DIA YANG SATU;(
Maafkan hambamu ini,semoga aku terus tidak dihukum mcm ni.bila nak buat ibadat je,mesti ada halangan.syataii jahat!dan aku tewas apa yang mampu hanya terus berniat dan terus berdosa. ;(
untuk tahun baru ini.aku nak perbaiki diri.muhasabah diri,semoga aku terus tidak lalai dan hanyut dalam kealpaan dunia yang aku ciptakan.bantu aku YA ALLAH.





sebagai seorang anak.

sepanjang tahun 201o.ehem2 aku tak banyak gaduh dengan parents.haha.
*tak banyak,tapi ada jugak kan mira?berdosa jgak kan mira?erkk
okay,tapi apa yang pasti sepanjang usia aku meningkat dewasa ni.aku dapat rasa yang hubungan aku dengan keluarga dan mak dan ayah aku bertambah rapat mesra dan manja2.masing2 ada masa untuk berkongsi cerita dan bertukar2 pendapat,
seronok.yup.memang seronok.mak dan ayah saya sangat sporting.tap dlm sporting2 tu aku msh x ada kesempatan nak buat perkara2 durjana menconteng arang.memang tak akan! ;)
untuk tahun ini harapnya hubungan aku tersu rapat.dan yenceahh.aku kan dah bekerjaya sekarang.jadi aku ada niat nak menghadiahkan mereka sesuatu.
oppak dan ommak.mira sayang kamu.muahhh!
haha.





sebagai seorang kawan.

untuk makluman yang tak perlu dimaklumkan lagi,aku memang seorang kawan yang disayangi oleh kawannya.haha
sama ada aku perasan atau memang aku ni spesies syok sendiri tak tahulah.
tapi apa yang pasti sepnjang berkawan.dikala kecil dan besar.di kala sekolah rendah dan menengah.aku memang tak ada masalah dalam berkawan.tak ada permainan musuh dalam selimut dan tikam dari belakang.cuma cakap2 belakang tu adalah.tu kan hobi saya.nyiahaha.
;D
kalau nk bagi kredit.aku layak mendapat kredit penuh.silalah kreditkan saya untuk selama 7 tahun.haha
dalam berkawan,aku memang hendak menjadi kawan yang baik,disukai dan diperlukan.
berjaya!yup.mungkin bukan seratus peratus tapi apa yang pasti aku akan terus menjadi pendengar yang baik kepada kawan aku.pendengar dan kadang2 ala2 ibu2 yang memberi nasihat kepada anaknya.wahh!
dan aku akan terus menambahkan kawan kerana luas perkawanan maka luaslah kawanan.;D
saya sayang kawan saya. ;)



sebagai seorang orang yang baru dikenali dan belum dikenali sepenuhnya.

wahh!pakah ini?mcm ada nawaitu nak jadi terkenal je.haha
angan2 mat jenin tu perlu ada wehh.dan
kepada strangers!hye!nama aku humaira balkiss.
panggil aku mira.selamat berkenalan okay?
ouh tak lupa jugak.inilah aku.inilah gambar aku.eh kalau awak ada rasa2 nak jatuh cinta dengan saya lepas tengok gambar2 saya,.tolonglah halang nafsu awak tu.tolonglah.kalau tak,kelak awak akan berduka.sebab ini hanyalah gambar.kalau depan2 saya ni gemuk lah strangers!gemuk.percayalah.
jadi kalau nak berkawan rapat dengan saya,ayuhlah!kita berjuma depan2 pada bila2 masa di tahun 2011.haha.cambodhhooo ;D
okay.aku senang untuk berkawan senang disapa sebab aku peramah dan mungkin gedik.sebab tu tanpa segan silu beramah mesra dengn orang.so,hye dan salam mesra dari humaira balkiss.
shake hands genggam kuat2 tau dan tenung mata lama2.auuuww!sukenyeewww.




sebagai nurul amirah bt mohd azizul ;)

terlalu banyak kalau nak diceritakan. ;)
tapi apa yang pasti aku dalam proses tanpa henti mengenali diri aku sendiri.kenal potensi,kemampuan,keinginan,kelemahan dalam diri aku sendiri secara indivudualiti.
dan apa yang pasti aku memang menyimpan aims untuk menyusutkan tubuh badan membuang lemak dan menjadi cantik.haha.gurau tak berapa nak tipu nie. ;D
seterusnya berjaya dalam hidup sebab tahun 2011 inilah keputusan spm aku akan keluar dan dari detik 2011 ini lah aku akn terus mengorak langkah mengikut tahap kemampuan aku.yang wajibnya memang aku hendak berjaya dalam hidup.melepasi setiap sesuatu satu persatu.tak mahu gagal dalam hidup.dan tak mahu cepat tewas.
sebab kekalahn tu kadang2 suka juga bermesra dengan aku,dan i dont like it ;D
menjadi seorang yang tenang dan berfikiran rasional.mungkin seronok jugak kalau dipuji begini dan begitu.
eh.awak ni berfikiran matang lah mira.muka je comel2.hahaha ;)
okay.im done.yang lain biar aku simpang untuk humaira balkiss seorang sahaja. ;)
terus berjuang mira!jangan letakkan diri anda dalam koleksi wanita2 gemuk di malaysia.tak mahu tak mahu.




bye bye.selamat tinggal 2010. ;)
hye hye.selamat datang 2011 ;)



Thursday, December 23, 2010

rutin baru si pecinta DUIT ialah mencari DUIT


fulus fulus fulus fulus ;D

*wahhh!tamaknya muka! (^_^)




nyiahaha.sekarang ni kak mira dah x sekolah dah.jadi untuk meneruskan hidup sepanjang menunggu keputusan spm ni kak mira kena lah mencari fulus.walaupun kak mira ni seorang pecinta fulus tapi kak mira tau,fulus tu x kan nak bercinta dengan kak mira selagi kak mira x mencari itu fulus.



nyiahaha.ber 'KAK KAK' bagai yauww.konon2 dah hbs sekolah dah besar lah ni bole pakai title kakak bila bercakap dgn orng.bukan tua okayh.aku belum lapan belas lagi.belum lps lagi nk buat jenayah.so mira dah lah kan.



humaira balkiss belum mahu manjadi penanam anggur dan tak berminat untuk kerja kebun semai benih anggur.anda faham ayat kemetaforaan ini?haha






*maaf,saya bukan penganggur ;)walaupun anggur ni gemuk2.tapi bukan sy yg tanam sbb saya bukan penganggur.haha.sy ialah PENTERNAK lemak


okay.cerita terbaru cerita syok sendiri untuk tatapan diri sendiri ialah sekarang ni aku adalah seorang wanita bekerjaya di bandar metropolitan ini.





intro ayat memang x nak kalah.bekerjaya sangat lah kan sampai kerja pun tanpa kelulusan spm. ;D


adat pepatih dan adat temenggung memang membuktikan yang lepas dah hbs sekolah mestilah ada bnyk masa terluang.jadi,bagi mengelakkan dicemuh masyarakat aku bergerak mencari pekerjaan yang halal dan setimpal dengan kudrat aku.tak kan aku nak kerja main tarik kereta kan.dan x der lah nama baik aku diburukkan yang bahawasanya mira ni pemalas.duduk rumah makan je kerja.badan dah mcm belon.uishhh.x boleh x boleh. ;D

yeahhhaaa.dan kini rutin terbaru aku adalah keluar rumah pergi kerja balik rumah tepat pada masanya.tak nak lah nanti mak ayh ckp lps dah kerja jadi liar pulak.asek merayap je.so?kau dapat imagine kan?betapa aku ni gadis sunti yang baik,haha



selama usia aku tujuh belas tahun ni.aku belum pernah ada pengalaman bekerja dan mempunyai majikan.kiranya aku belum pernah rasa susah payahnya dan jerit perihnya carik duit dengan kudrat sendiri.sbb tu biasnay dulu2 aku selalu je membazir buang duit sbb aku tahu tu bukan duit aku.asal nak je dapat dan mintak.tapi sekarang kan dah besar dah matang.mana boleh mcm itu lagi.haha.sekarang seperti yang selalu aku banggakan dalam diri aku..kini aku melangkah ke frasa yang baru.kerja sementara waktu.




sekarang tamat sekolah.tunggu keputusan spm dan perlu buat sesuatu yang berfaedah.bekerja untuk dapatkan pengalaman dapatkan kepuasan diri dengan adanya duit sendiri.puas sbb dgng duit tu nanti aku bole beli apa je yang aku nak.tak payah penapisan drpd mak ayah.haha





TGI FRIDAYS WANGSA WALK




di wangsa maju.itulah tepat kerja saya.nak jumpa tak?meh lah datang.tapi jgn kau terkejut pulak tngok aku mcm mak cik2 tanpa make up di muka.sbb aku berpegang pada mitos kecantikan semulajadi.ahhaha.merepek lagi



kerja aku x perlukan make up dan x perlu untuk melaram lebih2.sbb kalau pakai celak tebal2 mesti cair menitis dan kalau pakai powder n blusher tebal2 mesti aku berisiko mengalami penyakit kulit akibat tindak balas haba api dan bahan kimia dalam alatan make up.apakah?apakah?apakah kerja itu?







okay.tadddaaa!
here we go.dapat teka tak kerja apa?

;D







eh eh saya serius x main2,walaupun x der kelulusan dl kelasmasakan dan kulinary inilah kerja sementara saya.partime menjadi tukang masak di tgi fridays ;D

tak payah nk buat spekluasi bukan bukan.tak caya lah tu kan?apa susah kerja ni.buku kan ada.tengok buku dan buat menu.siap :)

jadi logiklah kan aku kerja mcm ni.haha



mak cik kantin versi moden?stop it.aku menyampah dengar ayt tu.



menghias makanan memotong bahan masakan membuat menu dan mengambil order adalah

rutin harian sy kini.msh baru lagi bekerja tapi apa yang pasti aku suka kan dengan kerja ni.pengalaman baru dan setiap hari belajar benda baru.alhamadullillah.laluan aku diluaskan walaupun x der pengalaman dan jarang masuk dapur.tup tup!aku kerja kat situ.finally!





lain dari yang lain.kwn2 seangkatan kebanyakannya jadi cashier jadi salesgirl tapi sy pulak chef mentah versi junior baru nak up.sup sup sayooooo!


mungkin rezeki aku.atau sindiran kepada aku sebab sebelum ni aku memang tak berpewatakan mcm bakal2 isteri yang bagus boleh jaga makan pakai suami.pemalas nk masak dan x tahu memasak.dan kini,aku belajar satu persatu.hari2 masak western biar laki aku makan sampai muntah. ;D



department back of house in tgi fridays.
kat situ hanya 2 orng perempuan sahaja yg juin masak2.iaitu aku dan eyra





seronok.seronok sbb bekerja dgn lelaki?dikelilingi lelaki?eh tak!kami x segatal itu.haha.walaupun pada hakikatnya kadang2 tanpa diduga hati aku sering memuji abang2 chef di situ.mereka nampak comel bila potong bawang.



*walaupun cuma 2 perempuan.we can do it eyra!nampak?nampak angkuh tak dengan lengan berbukit berotot.x lama lagi kami mcm tu lah.selamber lengan gagah perkasa sbb main angkat2 periuk.





dan bila diletakkan untuk bekerjasama dengan lelaki,yeap!satu pandangan baru tercipta dan direalitikan.aku mengaku yang lelaki tak kurang hebatnya bila di dapur.patutlah kebanyakan hotel dan restaurant lelaki yang masak dan jadi leader
apa yg pasti kerja dengan lelaki lbh mudah dri perempuan.x bnyk masalah dan mereka terima seadanya
tiada dengki mendengki dan kutuk mengutuk.belakang2 tu adalah sikit.ehhm!
;)

dan satu yang aku x boleh nk nafikan sebagai perempuan yg gedik gedik gatal,aku suka pulak lah tengok lelaki bila memasak.comel nya!nak nak nak nak!haha



*chef ni menangis sebab dapat pujian?ke dia nages sbb tak tahan haba panas api.bako yob bako!

ahha!lagi satu plus plus.jemput lah datang ke tgi fridays.makanan westren drpd banyak country.pasti puas hati dengan harga berpatutan dan tak lupa juga

ehm ehemmm....

kalau korang makan and ada rasa sedap sedap tu.yang tu,au lah yang masak.kalau tak sedap tu.tekak korang kot yang bermasalah.haha.x bole terima kenyataan ;D

okay.air tangan saya dalam proses pengujianan dan saya akan memberi khidmat yang terbaik :)

bye bye.

Monday, December 6, 2010

selamat datang ke fasa baru,humaira balkiss


assalamualaikum.


dengan iringan tiupan trompet..teng teng teng teng........maka dengan ini,dengan wajah penuh senyuman dan hati yang berbunga kembang setaman diumumkan bahawa humaira balkiss dengan rasminya telah melucutkan kain biru uniform sekolah,merabakkan baju sekolah dan membuka tudung sekolah.pehh pehh!bunyi trompet dah lain macam ayat pun dah lain macam.nyiahaha


maksudnya di sini humaira balkiss dengan rasmi dan tegarnya telah meletak jawatan sebagai pelajar sekolah.
pelajar sekolah smk wangsa melawati,kumpulan terakhir pada tahun 2010.





okay,sekarang kau boleh panggil aku CAPTAIN HUMAIRA!nyiahahaha
tak agak agak nak jadi kapten terus.nampak sangat dah lama berahi kan pangkat dan kekayaan.auuuww. ;D






okay,aku dengan muka x malu dan konfidentnya nak menaikkan taraf diri sendiri dan mengambil simbolik,kononya saya adalah kapten.kenapa kapten??apa?kau ingat aku x layak nak jadi kapten? ;p




sebab bukan lagi pelajar sekolah.selama 19 tahun bergelar pelajar sekolah,uwahhh,memang satu kerangka masa yang lama.dan sekarang tiba lah ke fasa baru iaitu masa untuk memacu kehidupan sendiri.yang orang cakap penuh ranjau masalah dugaan cabaran sentapan dan kelecehan



.kata abang2 dan kakak2 yang dah habis sekolah.sealu aku dengar ayat ni.
nanti dah lama habis sekolah,mesti kau rindu balik nak pergi sekolah
jangan buat lawak.sekarang ego masih tinggi dan biarlah saya berbahgia sebentar dengan nikmat x pergi sekolah ni.mungkin lepas spm menjadi lebih bahagia atau sebaliknya..ewahhhh!

haha







okay,tepat pukul 3.3o petang pada tarikh 6 december tamat sudah perjuangan saya dalam berkelahi dan bermusuhan dengan spm.cuma ada sesetengah hari tu,mungkin spm nak berbaik jadi soalan yang dikeluarkan cap cap ayam je.dan pertanyaan spm sesekali berbaur manja dan memberahikan.nyiahaa.ucaplah alhmadullillah.





tapi bila spm jahat,dia mengeluarkan soalan soalan yang membunuh maka ramailah pelajar di dalam kelas pada masa itu yang terbunuh.leher jadi pendek mata jadi stim otak jadi tepu tangan jadi jamm dan hati jadi marah.fuhhh.minggu pertama aku masih nampak berwawasan x meletakkan kepala kat meja.gam di meja x mampu menarik kepala untuk rebah dan tido.amin.




minggu kedua kewawasanan aku dah mula guyang.aku antar letak dengan tak.kepala aku tergantung di meja.haha.dan mcm agak tercabar bila pengawas pemeriksaan lalu dan mengejutkan supaya terus menulis.chaiit!nampak saya ni mcm budak bangang.kantoi sudah



minggu ketiga aku dilanda sawan.sumpah membunuh kimia tadi.
sememangnya aku x pernah ada chemistry dengan kimia.


sembilan subjek dah dihadapi dengan penuh usaha.yeah bebeh.im done my best,yang terbaik yang termampu dan berdoa tiap kali masuk dewan.time2 mcm ni baru nak ingat DIA.ehhhaaa,tipu je.tiap2 kali pun aku mengingati DIA. :)


thank you ALLAH.sebab dah membantu aku untuk terus berjuang ke akhir dengan sihat tenang dan tidak putus asa.



sekarang apa yang aku pegang ialah aku perlu tawakal dan berdoa.



usaha sudah dilakukan sekarang terpulang kepada nasib dan budi bicara pemeriksa untuk menanda kertas aku dengan penuh senyuman rasa kagum dan penuh cahaya kasih sayang.pehhh lagi!haha


eh eh tak.pesan kak noi kepada anaknya yang ini.jangan terlalu over konfident nanti membawa padah.


okay mira duduk diam2 dan teruskan hidup mencuba sesuatu yang baru.
mencuba sesuatu yang baru?auuwww!ni aku suka ni.walaupun dalam hati ada gentar tetapi sebagai bayi aku memang ada perasaan ingin tahu yang tinggi.nyiahaha,
bayi kepala hotak anda.


lepas ni boleh lah selalu aku bersyok sendiri dekat kanvas putih ni.macam orang gila bercakap sorang2 lepas tu kagum mampu taip laju panjang2 tanpa pengisian. ;D
blogger ku,aku akan selalu menemaniku.nak tambah kawan lah dekat sini.tambah kawan tambah perisa tambah cerita. :)



okay abang abang dan kakak kakak tua sekalian,kini saya x bersekolah dah.boleh kita jadi gang tak?haha


akhir sekali memang tarikh yang cantik.paper penutup sijil pelajaran malaysia dan hari ini jugak adalah penutup kepada amalan buku buku yang lama.salam maal hijrah semua.semoga pada kali ini,aku akan berhijrah menjadi seorang yang lebih baik lebih matang dan lebih berwawsan.nanti nak update cerita dengan gaya yang matang.serius muka tahan berak je ;D



terima kasih.lain kali jumpa lagi ya.




kapten nak pergi naik kapal ni.nak belayar ke antartika.nyiaaahhha.