Jiran Tetangga

Saturday, May 15, 2010

aku lautan dan langit


okay..masuk dalam mood yg sentimental sikit..

mcm mana boleh timbul keinginan syahdu dalam diri aku yang aku nk sangat belayar di lautan luas
mengemudi sampan kecil,boat dan kapal besar di tengah2 lautan..
menjadi kelasi kapal,nelayan,dan ahli2 pengemudi kapal berkaitan dengan sains nautika dan maritim.ditujukan kepada budak2 ALAM ;D
terbit satu keinginan lepas aku tersearch mengenai sains nautika memerlukan seseorng itu mahir dalam pengurusan perkapalan.
tapi perempuan ada tak?mcm x ramai je.dan kerja tu lebih kepada teknikal
tapi tapi tapi
apa yg aku nampak ianya satu laluan kerjaya yang sangat luas
tak terhad dalam satu tempat
pelayar akan berlayar di atas kapal meredah lautan luas
tak kan habis jika diteroka.yang tiada sempadan
diri akan beribu2 batu jauhnya dari keluarga

meninggalkan semua di daratan dan pergi meneroka lautan
bukan di dasar tapi pemerhatian hanya di atas kapal melihat samudera yg sangt luas
dan bagi aku kalau menjadi pelayar..
aku akan dapat melihat 70 peratus permukaan bumi
di daratan ianya terhad dan minda sering bercelaru dengan hiruk pikuk kota,

lautan.satu ciptaan yang sangat unik bagi aku.
beruntungnya kalau dapat melihat keajaiban tuhan dengan mata kepala sendiri
beruntungnya kalau ada bf yg berkecimpung dalam bidang pelayaran dan lautan.haha
dalam konsep ni aku cuma terimagine abang2 navy dan kapten2 ALAM yg berpakaian serba putih bersih
oh demm!sexy segak kacak dan kemas bergaya. ;D
nak nak nak nak.haha

bila tengok laut mesti tenang..
muka asyik ditiup angin bayu laut yg sepoi2 bahasa,cuci mata melihat burung camar,dan mencari satu horizon yang membahagikan lautan dan langit
HORIZON CINTA.satu garis yg membezakan luas langit dan luas laut walaupun ianya bercantum. :)
dan menyelami perasaan seorang pelayar..
kadang kadang mesti sedikit sebanyak akan timbul rasa sunyi.bergaul dalam kelompok dan sebuah kehidupan yg lengkap prasarana nya
tapi kenyataan yg pasti pelayar itu masih tetap berdiri dan mejalankan aktivit harian mereka di atas sebuah kapal yg besar. :)
kehidupan lebih banyak dihabiskan di samudera
dan yg pasti samudera itu indah nian
dan keinginan aku semakin membuak2 untuk menjadi sebahagian yg menghabiskan masa di samudera
mengemudi kapal besar dengan berpangkat kapten dan mencari ruang untuk lebih mengenali dunia,

mira ada nawaitu nak masuk ALAM
akademi laut malaysia,
wink wink ;)

4 comments:

Amir Ariff said...

bermonolg dalaman entri kali ni.

humaira balkiss said...

yeahh
dan entry semakin hari semakin tiada pengunjung ;D

mazhad said...

gaji banyak...xpa pasang niat.xsalah.kita mrancang tuhan menentukan.k.gewnluck.da~

humaira balkiss said...

thanks yauww :)